לעבוד בשביל עצמך – המצוינות שביצירתיות.

לעבוד בשביל עצמך – המצוינות שביצירתיות

מאסטר אחד לקונג פו בסין אמר: “אם אתה רוצה להיות מאסטר במה שאתה עושה, עליך לתרגל את אותו דבר במשך חמש עשרה שנה רצופות.

העבר ההווה

בשנים האחרונות אנחנו עדים למהפכה שקטה אך משמעותית שתשנה את היחסים בשוק העבודה החופשי. הנבונים, ירקמו לעצמם כבר עכשיו מארג שישים אותם על מפת השינוי, האמיצים, ירכבו על גל המהפכה הזו באופן ספונטני והעצלנים ימשיכו להיות עצלנים.

נוסטלגיה

מי לא שמע את ההורים שלו מביעים את דעתם האכפתית על סוג הלימודים שרציתם לבחור לעצמכם. הדילמה בבחירה היא גדולה והלחצים המופעלים עליכם בנקודה שבירה זו של החיים עצומים. בחירת מקצוע לחיים בפרספקטיבה של ילד טוטלי היא בחירה לחיים, חתונה. המסר ששידרה לנו החברה וההורים הוא שבחירה מהלב היא לא בחירה נבונה, לעומתה בחירה רציונלית (מה צריך, מה חסר, מה נחשב) היא בחירה טובה המבטיחה מעמד, קידום והכי חשוב – מקום עבודה לאורך זמן.

מה שמצחיק בכל העניין הוא שלמרות שמזג האוויר השתנה ויצאה השמש, ההורים שלי עדיין הולכים עם מטרייה. עבורם התפיסה של מעמד, משכורת טובה ועבודה קבועה עדיין קיימת ומייצגת את הטוב שבחיים.

השוק החופשי

תסתכלו מסביב, המקצועות שישרדו את התקופה המטורפת הזו בניגוד לשאר, הם מקצועות שחלק ניכר מסט התכונות שלהן כוללות את המונח יצירתיות. יצירתיות היא תכונה כל כך מורכבת ולא פתורה, שלמדע המחשבים אין פתרון להתחקות אחריה בעתיד. יצירתיות היא דפוס כל כך מורכב, משתנה ועמוק שאפילו אנחנו לא מבינים את התבנית שיוצרת אותה. או שאתה יצירתי, או שלא. ואם אתה יצירתי, תנצל את זה. העתיד הוא לא על סוג של מקצוע אלא על סוג ספציפי ביותר של תכונה אנושית. יצירתיות לא הולכת בד בבד עם חוקים, שעות עבודה, החתמת כרטיס ומרות ולכן תמצאו שאנשים יצירתיים מאוד בדרך כלל לא עובדים במשרד עבור מישהו אלא מוצאים את הדרך לתת בזמן שלהם ובאיכות שהם חותרים אליה לכל דורש.

אני הולך לתת הכללה שאולי היא לא נכונה בבחינת הכלל אך אם כל מה שכתבתי עד כה עושה לכם שכל אז המסקנה שלי היא כזו: את האנשים היצירתיים ביותר לא תמצאו במשרד! ולכן הפרדיגמה של לקבל עבודה מחברה מבוססת וגדולה כערך למצוינות אינה נכונה יותר לעולם האנשים היצירתיים.

קחו לדוגמה רופא, אם הייתם נתקלים בבעיה מהותית בבריאות שלכם, לאיזה רופא הייתם הולכים? בתפיסה שלנו וכנראה גם במציאות, ברופא פרטי יש משהו מעבר לפתרון שקופת החולים מציעה. כנ”ל עורך דין, מורה וכן, גם מומחה UI UX.

אז איזה עובד אתה

אז אם אמרתי שהעובד שניחן בכושר יצירתי יוצא דופן לא נמדד במקצוע שבו למד אלא בערך נבדל ויוצא דופן של תכונה אנושית שמקבלת ביטוי ע”י הפיכתה למקצוע, אני מחלק אותם לארבעה סוגים:

כמובן שכחלק מהשינוי הדינמי שעובר כל אדם בחיים, ייתכן ותמצאו עצמכם בכמה משבצות.

חייב לעבוד בארגון – העובד שאין לו הרבה ברירות והוא חייב לעבוד מאידך ולעשות משהו נוסף כגון אמהות לילדים שרוצות להיות עם הילדים משעות הצהריים. זה לא אומר שאין שם כושר יצירתי יוצא דופן, זה רק אומר שזו בחירה באין ברירה.

מערכת שליטה ובקרה מרחוק מעוצבת היטב

בוחר לעבוד בארגון – אנשים שיש להם תפיסה מיושנת על המושג קריירה ושבויים בתפיסת העולם הזו, הם בדרך כלל נמצאים במאבקים תמידיים בינם לבין עצמם ובמאבקים אחרים כמו ביכולת שלהם לסגור את החודש. לצערי קבוצה זו נמנית עם הרוב וכך בנוי גם שוק הביקוש וההיצע בעולם התעשייתי שלנו. זה כמו ללמוד בבית ספר. הארגון בדרך כלל לא מפיק את מקסימום הערך הפוטנציאלי שיש לעובדים שלו כי אין לו יכולת להתמודד באופן אישי עם סט התכונות של כל עובד.

בוחר לעבוד בשביל עצמו – הם אלו שבחרו את הדרך שלהם להתפתחות הטבעית שלהם וחווים כשלונות והצלחות כחלק מדרך הלימוד שלהם לגדול. בקבוצה זו היצירתיות היא תכונת חובה כחלק מהיכולת של הפרטים בה לשרוד, לגדול ולהתפתח.

לסיום

מאסטר אחד לקונג פו בסין אמר: “אם אתה רוצה להיות מאסטר במה שאתה עושה, עליך לתרגל את אותו דבר במשך חמש עשרה שנה רצופות”

מאסטרים יכולים להיות רק אלו שהעשייה זורמת להם בדם לא מתוך מטרה אלא מתוך תשוקה. להיות מאסטר במה שאתה עושה זו דרך חיים לא דרך לקבל משכורת. אם ניחנתם ביצירתיות יוצאת דופן בתחום מסויים, חבקו אותה ומקדו את העשייה שלכם בדבר הזה שמרגש אתכם.

איתי אלון. מאסטר UI UX ופסיכולוגיה של משתמשים במוצרים דיגיטלים.

זמין לכל בקשה

השאירו פרטים ברורים ואחזור אליכם עד הארוחה הבאה, מבטיח.

    logo-face-fucsia
    איתי אלון
    מנכל ובעלים

    Related Posts

    1
    ItayAlon.com
    הי
    איך אפשר לעזור?
    דילוג לתוכן